Gazetka październik/listopad 2013

0
1230

GAZETKA SZKOLNA

ZESPOŁU SZKÓŁ

IM. ADAMA MICKIEWICZA W

ŁUPAWIE

PAŹDZIERNIK/LISTOPAD 2013

W NUMERZE:

•AKTUALNOŚCI SZKOLNE

•ROZRYWKA

•CIEKAWOSTKI

•I WIELE, WIELE INNYCH……………….:)

SKŁAD REDAKCJI: DAGMARA BEDNAREK, MARTA BRZESKA, WERONIKA DĄBROWSKA,KATARZYNA DYGULSKA, KAROLINA DYGULSKA, TYMOTEUSZ HINC, DARIA KITOWSKA,KINGA TRZEBIATOWSKA

OPIEKUN: P. KAMILA REJTNER

WITAMY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙂 🙂 🙂 JUŻ JESTEŚMY 🙂

w wersji papierowej i elektronicznej – na stronie internetowej szkoły, w zakładce– gazetka szkolna

Serdecznie witamy wszystkich nauczycieli oraz uczniów z Zespołu Szkół im. Adama Mickiewicza w Łupawie i zapraszamy do miłej lektury. Mamy nadzieję, że zostaniemy ciepło przyjęci, ponieważ chcielibyśmy, aby gazetka była chlubą szkoły. Poza tym kosztuje jedynie 1 zł.:) Kochani, do szkoły chodzimy drugi miesiąc, a niektórym już się nie chce. Ale nie ma tego złego…za nami Dzień Nauczyciela, niedługo Święto Zmarłych– czas refleksji, a potem Andrzejki – powróżymy sobie nieco. To nasza pierwsza gazetka szkolna, ale nie obawiajcie się, będzie ich więcej. 🙂 Na stronach „Mickiewicza” możecie przeczytać wiele ciekawych informacji, np. wywiad z panią kucharką – Reginą Bolenajc. Niektórzy mówią,

że śmiech to zdrowie, dlatego przygotowaliśmy dla Was również dowcipy. Są też ciekawostki oraz propozycje wróżb andrzejkowych i porady modowe. Jeżeli piszecie wiersze, opowiadania lub byliście w ciekawym miejscu, chcielibyście podzielić się pomysłami lub nawet pozdrowić przyjaciół, prosimy o zgłaszanie się do nas! : )

Dagmara Bednarek

 

DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ – 14 PAŹDZIERNIKA – POWINIEN

OBOWIĄZYWAĆ CO DZIEŃ!

Dlatego też wszystkim nauczycielom

życzymy dużo szczęścia i radości z wykonywanej pracy,

sukcesów zawodowych i samych wzorowych uczniów.

Niech moc będzie z Wami.

Zespół Redakcyjny

OGŁOSZENIA SZKOLNE

październik

listopad

18 października – konkurs na plakat

„Bomba witamin”

22 października – konkurs dla klas IV-VI

„Ruch- mistrz”/ Mistrz rachunku pisemnego

23 października – apel „Dlaczego? NIE!”

Uzależnieniom. Informacje o narkotykach

31 października- dzień wolny od zajęć

1 listopada – dzień wolny od zajeć; pamiętajmy

o tych, którzy odeszli – porządkowanie grobów,

złożenie wiązanek i zapalenia zniczy na

opuszczonych mogiłach

„Jesienne rymowanie”- konkurs recytatorski

dla dzieci zespołów wyrównawczych

akcja „Góra grosza”- włączenie uczniów w

zbiórkę pieniędzy w ramach akcji

Święto Niepodległości- udział w apelu

szkolnym, przygotowanie koncertu

okolicznosciowego

27 listopada – powiatowy konkurs recytatorski

„Świeczka dla Mistrza Adama”

Festiwal Piosenki Ludowej- przygotowanie

repertuaru ludowego przez uczniów 0-III

29 listopada – Andrzejki

Marta Brzeska, Kasia Dygulska, Weronika Dąbrowska

Na początku roku szkolnego warto sobie zadać pytanie: „Czy umiem się uczyć?”. W

związku z tym proponujemy każdemu przeprowadzenie poniżej podanego testu:

1. Gdy mam odrabiać lekcje

a) czuję, że nie mam na to ochoty, ale wykonuję swój obowiązek

b) robię to chętnie, bo wiem, że uczę się dla siebie

c) odkładam to ciągle na później

2. Gdy nauczyciel zapowie sprawdzian

a) spokojnie powtarzam wiadomości

b) zaczynam chorować

c) muszę nadrabiać zaległości, bo nie uczę się systematycznie

3. Kiedy się uczę

a) chcę jak najszybciej skończyć i wyjść na dwór

b) skupiam uwagę na tym, co chcę zapamiętać

c) przychodzą mi do głowy bardzo różne myśli…

4. Na moim biurku

a) jest wszystko, czego potrzebuję w czasie odrabiania lekcji

b) panuje artystyczny nieład, w którym gubią się ołówki i zeszyty

c) nie mam biurka, odrabiam lekcje w kuchni lub na ławie przed telewizorem

5. Odrabiam lekcje

a) od razu po przyjściu ze szkoły lub bezpośrednio po lekcjach w świetlicy

b) późnym wieczorem lub w nocy

c) po posiłku i krótkim odpoczynku

6. Gdy mam dużo nauki

a) siedzę nad książkami kilka godzin bez przerwy

b) zniechęcam się i rezygnuję

c) robię krótkie przerwy na odpoczynek

7. Uczę się

a) w domu, w ciszy i spokoju, czasami w świetlicy

b) tylko w świetlicy

c) w szkole na przerwie

8. Kiedy czegoś nie rozumiem

a) staram się to pominąć, odkładam naukę na później

b) proszę o pomoc nauczyciela, rodziców, kolegów

c) szukam wskazówek w podręczniku.

9. Dbam, aby podczas odrabiania lekcji

a) mój pokój był przewietrzony, nikt mi nie przeszkadzał, a wszystkie potrzebne do nauki

rzeczy były w zasięgu ręki

b) towarzyszyła mi ulubiona muzyka i moje zwierzątko

c) nikt mnie nie zobaczył, bo odpisuję od kolegów na przerwie

10. Kiedy zdarzy mi się dostać słabszą ocenę

a) uważam, że to wina nauczyciela

b) analizuję, jakie błędy popełniłem i staram się poprawić

c) szybko o tym zapominam, życie toczy się dalej

11. Nauka jest dla mnie

a) jedną z wielu rzeczy, jakie wypełniają mi czas

b) przykrą koniecznością

c) okazją do poznania ciekawych zdarzeń, ludzi, świata

12. Zdaniem nauczycieli i rodziców jestem uczniem

a) zdolnym, aktywnym na lekcjach, ale niezbyt pracowitym

b) mało aktywnym, ani dobrym, ani złym

c) pracowitym, systematycznym, pilnym

PUNKTACJA

Po 2 punkty za odpowiedzi: Po 1 punkcie za odpowiedzi: 0 punktów za odpowiedzi:

1b, 2a, 3b, 4a, 5c, 6c, 7a, 1a, 2c, 3c, 4b, 5a, 6a, 7b, 1c, 2b, 3a, 4c, 5b, 6b, 7c,

8c, 9a, 10b, 11c, 12c 8b, 9c, 10c, 11a, 12a 8a, 9b, 10a, 11b, 12b

PODSUMOWANIE:

20-24p.

Znasz zasady uczenia się i umiesz je zastosować w życiu.

15-20p.

Prawdopodobnie Twoje możliwości są większe niż rezultaty, które osiągasz.

9-14p.

Chyba nie jesteś najlepszym uczniem.

0-8p.

Niestety, nie masz się czym pochwalić.

p. Kamila Rejtner

WYWIAD Z PANIĄ REGINĄ BOLENAJC – kucharką w Z.S. w Łupawie

– Dzień dobry. Jesteśmy uczennicami klasy II a gimnazjum. Czy mogłybyśmy przeprowadzić z

panią wywiad? Prosimy, dosłownie kilka pytań …

– Dzień dobry. Nie ma problemu.

– Zaczynamy: Jakie danie dzieci jedzą najchętniej. ?

– Uwielbiają mięso – schabowe lub udka.

– Kto jest pierwszą osobą przychodzącą na obiad ?

– Zdecydowanie Karol Jankowski.

– Jakie pytanie pojawia się na stołówce najczęściej?

– Często są to zabawne pytania typu: Mogę picie ? Czy ta zupa jest dobra ?

– Czy dzieciom smakują dania ?

– Zależy, co jest na obiad. 🙂

– Jak zachowują się uczniowie podczas jedzenia ?

– Bywały sytuacje , że uczniowie gimnazjum grali „w piłkę pyzową” lub rzucali się kluskami.

Szczególny talent w tej dziedzinie „sportu” posiada Kacper Toczyński , który codziennie urządza mi

koncert gry na łyżkach.

– Hmmm…..a jak wygląda stołówka po obiedzie ?

– Bywa, że ziemniaki znajdują się pod stołami , ponieważ uczniowie ich nie jedzą .

– Niezbyt dobrze to o nas świadczy, niestety…ale mam nadzieję, że po przeczytaniu wywiadu z

panią niektórym zrobi się wstyd i poprawią swoje zachowanie.

– Dziękujemy pani bardzo za udzielenie odpowiedzi na pytania. Do widzenia.:)

– Do widzenia. 🙂

Kinga Trzebiatowska, Kasia Dygulska

DOWCIPY

Co to jest lekcja?

– Jest to dłuższy okres potrzebny do przygotowania się do krótkiej przerwy.

Nauczyciel sprawdza zadanie domowe…

– Otwórzcie zeszyty… Jagoda, kiedy odrabiasz lekcje?

– Po obiedzie.

– To czemu tej pracy domowej nie odrobiłaś?

– Bo jestem na diecie.

Nauczyciel pisze w dzienniczku uczennicy: – Basia to niegrzeczna gaduła! Na drugi dzień

dziewczynka przynosi dzienniczek z adnotacją ojca: – A gdyby pan widział jej mamę, to ho, ho!!

Zdyszany Jasiu wbiega do klasy.

Pani pyta go:

– Jasiu, co się stało?

– Gonili mnie dwaj mężczyźni.

– Jesteś cały?

– Tak, ale zabrali mi wypracowanie z polskiego.

Jaś przychodzi do taty i mówi:

– Tato, miałem dzisiaj szczęście w szkole.

– Co, dostałeś 6?

– Nie, pani chciała mnie postawić do kąta, ale wszystkie były już zajęte.

Jasiu pod koniec roku przychodzi do domu.

Tata się go pyta:

– Jasiu, gdzie masz świadectwo?

– Pożyczyłem koledze, bo chciał nastraszyć rodziców.

CIEKAWOSTKI

Czy zwierzęta widzą i rozróżniają kolory?

Oprócz nas, również wiele innych kręgowców, rozmaitych owadów, skorupiaków i mątw widzi kolory. Jednak niektóre zwierzęta postrzegają je nieco inaczej.

Kiedy na Ziemi zapanowałby wieczny mrok, gdyby Słońce w pewnym momencie raptownie zgasło?

Dokładnie 500 sekund później. Tyle bowiem czasu potrzebuje światło, aby dotrzeć od Słońca do naszej planety – z prędkością niemal 300 000 kilometrów na sekundę

Czy dżdżownice widzą?

Dżdżownice należące do gromady skąposzczętów (Oligochatea) mają dość słabo rozwinięte narządy zmysłów. Mogą jednak odróżniać światło od mroku.

Czy możliwe jest wyhodowanie ludzkiej skóry w laboratorium?

Tak. Pierwsza na świecie sztucznie wyhodowana tkanka ludzka pojawiła się całkiem niedawno – znajdując zastosowanie w leczeniu owrzodzenia stóp. Wyhodowano ją ze skóry niemowlęcej, odciętej podczas obrzezania.

Jaka jest najsilniejsza trucizna zwierzęca na świecie?

Jedna z australijskich ośmiornic wytwarza najbardziej niebezpieczną truciznę w tym

regionie. Wystarczy odrobina, by w kilka minut zabić człowieka.

Czy ludzie mają ciemne i jasne mięso tak jak kurczęta?

Mięśnie w piersiach kurcząt są białe, gdyż ich siła ma służyć do szybkiego, krótkiego lotu. Dlatego też szybko się męczą – tłumaczy Jon Linderman, fizjolog z Uniwersytetu Stanowego w Ohio.

Jakie zwierzę rozmnaża się najszybciej?

Jeśli chodzi o zdolność do prokreacji, to na pierwszym miejscu jest samica nornika zwyczajnego. Zaczyna rozmnażanie, kiedy ma zaledwie 25 dni i na świat może wydać do 8 młodych, nawet 17 razy w ciągu roku.

Czy ryby zdychają, gdy piorun trafi w wodę?

Tak, ale tylko te, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca trafionego przez piorun.

1 listopada- Dzień Wszystkich Świętych

Dzień ten jest bardzo ważny dla wielu rodzin, gdyż jest to święto ludzi, którzy już od nas odeszli. Przychodzimy na groby naszych zmarłych, modlimy sie, przynosimy znicz, a podpalając go i stawiając na pomniku, pokazujemy, iż ludzie którzy odeszli, byli i nadal są w naszych sercach, nigdy o nich nie zapomnimy. 2 listopada – po Święcie Zmarłych następuje

Dzień Zaduszny. Wtedy modlimy się o wszystkie dusze zmarłych, aby wstąpili do nieba.

Tu jest pamięć i tutaj świeczka.

Tutaj napis i kwiat pozostanie.

Ale zmarły gdzie indziej mieszka

na wieczne odpoczywanie.

(…)

Smutek to jest mrok po zmarłych tu

ale dla nich są wysokie jasne światy.

Zapal świeczkę.

Westchnij.

Pacierz zmów.

Odejdź pełen jasności skrzydlatej.

(J. Kulmowa, „W zaduszki”)

Kasia Dygulska

G A R Ś Ć WR Ó Ż B A N D R Z E J K OWY C H

W w i g i l i ę ś w i ę t e g o A n d r z e j a m o ż e m y u c h y l i ć r ą b k a t a j e m n i c y i

D o w i e d z i e ć s i ę , c o p r z y n i e s i e n a m n a d c h o d z ą c y r o k : , k t ó r e m a r z e n i a

S i ę s p e ł n i ą , c z y c z e k a n a s w i e l k a m i ł o ś ć ? J a k b ę d z i e m i a ł n a i m i ę

T w ó j c h ł o p a k ? N a t a k i e p y t a n i a m o ż n a z n a l e ź ć o d p o w i e d z i , w r ó ż ą c

S o b i e w t ę s z c z e g ó l n ą n o c . Z g o d n i e z t r a d y c j ą w r ó ż b y a n d r z e j k o w e s ą

D l a m ł o d y c h p a n i e n . Ś w i ę t y A n d r z e j j e s t u w a ż a n y z a i c h p a t r o n a .

P o w r ó ż s o b i e d l a z a b a w y .

Lanie wosku

Jednym z najpopularniejszych zwyczajów andrzejkowych jest lanie wosku. Rozpuść wosk w małym naczyniu i lej na wodę przez ucho klucza. Jeśli kształt woskowej figurki wydaje się nieczytelny, zarysu dopatrzysz się, oglądając cień na ścianie.

Obierka jak inicjał

Chcesz poznać literę, na jaką zaczyna się imię ukochanego przeznaczonego ci przez los? Do tej wróżby musisz użyć jabłka. Obierz jabłko tak, żeby powstała jedna, długa obierka. Rzuć ją za siebie przez lewe ramię i odczytaj literę utworzoną przez leżącą na podłodze obierzynę.

Papierowe marzenie

Potnij czystą kartkę na trzynaście równych części i na sześciu z nich napisz swoje marzenia wodoodpornym pisakiem. Wymieszaj karteczki, ale nie składaj ich. Karteczki należy umieścić na dnie szklanej wazy i wlewać wodę wąskim strumieniem. Obserwuj kawałki papieru. Który pierwszy wypłynie na powierzchnię wody, to marzenie się spełni. Jeśli najpierw wypłyną czyste karteczki, na realizację planów trzeba jeszcze trochę poczekać.

Butelka prawdę ci powie

Na kartkach zapisz imiona chłopców. Ułóż je w okrąg. W środku połóż butelkę i zakręć ją. Karteczka, na której zatrzyma się butelka, wskaże imię przyszłego chłopaka.

Marta Brzeska

Hity- Top Ten ; )) do wykorzystania w Andrzejki:))

Sidney Polak feat. EastWestRockers – Blask

East West Rockers – Kochaj Swoje Życie Positive

Kelly Family– An Angel

Kacezet & Dreadsquad – Czego ona chce

Enej – Państwo B

Avicii – Wake Me Up

Dżem – Do kołyski

Dżem – Taniec śmierci

One Republic – Counting Sta

John Newman – Love Me Again

Dj. Karolina i Dj. Tymek

Na koniec – papierosy, nikotyna ,to nie słodycz, nie

cytryna…przestroga przed nałogiem. (przyłączamy się do

akcji

Kiedy Krzysztof Kolumb wylądował ze swymi marynarzami na nieznanym lądzie, dnia11 października Roku Pańskiego 1492, został zaproszony do domów Indian Arawaków ipoczęstowany suszonymi liśćmi tytoniu. Niektórzy utrzymują jednak, iż to Chińczycy jakopierwsi znali i uprawiali tytoń i to jeszcze daleko przed odkryciem Ameryki przez

Krzysztofa Kolumba. Brak jednak potwierdzających ten fakt dowodów.

Tytoniowi nadawano rozmaite nazwy, jak np. „nikotyna”. Nazwę tę zaproponował książę de Giuse, a pochodziła ona od nazwiska francuskiego ambasadora w Lizbonie -Jeana Nicot, który jako pierwszy rozwinął uprawę tytoniu w Portugalii i był w dużej mierze odpowiedzialny za wprowadzenie tej używki na dwór królewski w Paryżu. I jakkolwiek określenie „tytoń” przyjęło się do powszechnego użytku i zdominowało

wszystkie pozostałe, tak nazwa „Nicotiana” pozostała jako nazwa rodzajowa samej rośliny (z rodziny Solanaceae).Tytoń rosnący na plantacjach we Francji i Hiszpanii to Nicotiana tabacum, pochodząca z

nasion z Brazylii i Meksyku. Pierwszą odmianą rosnącą na plantacjach w Portugalii i Anglii była natomiast Nicotiana rustica, wyhodowana z nasion przywiezionych z Florydy. Pierwotnie tytoń był palony w fajkach. Później bardziej popularne stało się palenie go w papierosach i cygarach. Pierwszym rodzajem papierosów był tytoń nabijany do

wydrążonych lasek z trzciny lub kawałki liści tytoniowych zwijane w kukurydziane łuski lub inne „opakowania” z warzyw. Palenie tytoniu pod postacią papierosów stało się bardzo rozpowszechnione w XVIII wieku, a pierwsza fabryka papierosów została założona

w Hawanie na Kubie w 1853. Dzisiejsze określenie „cygaro” (ang. cigar – cygaro, cigarette – papierosy) prawdopodobnie pochodzi z języka Majów, od słowa „sik’ar”, określającego właśnie palenie tytoniu. Pierwotną postacią cygara było długie, grube zawiniątko, składające się

z liści tytoniu, zwiniętych w wysuszone palmowe lub kukurydziane duże liście. Taką to postać dzisiejszych cygar i papierosów zobaczył Krzysztof Kolumb u Indian Amerykańskich w 1492 roku.

Jednakże w dwudziestym wieku tytoń przyniósł ze sobą duże zmiany. Okazało się, że używka szkodzi zdrowiu. Paląc papierosy, jesteśmy narażeni między innymi na choroby wieńcowe serca, nowotworowe oraz niewydolności płuc. By pomóc ludziom w walce z nałogiem, wynaleziono nikotynowe gumy do żucia oraz plastry z nikotyną. W azjatyckich

laboratoriach zrodził się pomysł stworzenia elektrycznego papierosa. Jednak zasilane prądem, plastikowe „cudo” nie uwalnia palacza od szkodliwych substancji. Wynalazek niestety używany jest do dziś. Jednakże pamiętajmy, że tytoń jest szkodliwy nie tylko dla

palaczy, ale również dla osób przebywających w otoczeniu palących.

Pamiętaj, jeśli ktoś zaproponuje ci papierosa, odmów!!! Bądź asertywny! Wybierz zdrowie!

Zespół Redakcyjny