Jak pomóc dziecku w odrabianiu pracy domowej ?

0
1517

Jak pomóc dziecku w odrabianiu pracy domowej ?

Opracowała: Edyta Buschmann

Prace domowe- czy naprawdę są potrzebne?

·         Jest to utrwalenie i uporządkowanie wiedzy zdobytej na lekcji.

·         Uzupełnienie ubytków wiedzy w związku z brakiem koncentracji na lekcji, zaległościami z lat poprzednich itp.

·         Przygotowanie do samokształcenia.

·         Wyrabianie odpowiedzialności i obowiązkowości jako przygotowanie do dorosłego życia.

Postawy rodziców wobec nauki ucznia  w domu:

1. Nieprawidłowe, mające negatywny wpływ na charakter dziecka (uczeń po kilku latach nabiera lekceważącego stosunku do nauki i pracy):

  • Bagatelizowanie ( tłumaczenie się brakiem czasu, przepracowaniem, brakiem umiejętności)
  • Nadmierny ambicjonalizm rodziców (wygórowane oczekiwania wobec swojego dziecka).

2. Prawidłowa:

  • Zachęcanie i motywowanie dziecka do samodzielnej nauki, właściwa pomoc przy odrabianiu lekcji .

Na czym polega właściwa pomoc rodzica przy odrabianiu prac domowych w starszych klasach szkoły podstawowej i gimnazjum?

 

1. Stworzenie dziecku odpowiednich warunków do nauki:

  1. stałe miejsce pracy ucznia- bez względu na warunki mieszkaniowe należy wygospodarować dziecku jego własny kącik do nauki,
  2. stolik do odrabiania lekcji powinien być tak ustawiony, aby światło padało z lewej strony,
  3. lampa stołowa nie powinna mieć ani jaskrawego, ani zbyt słabego światła, nieodpowiednie oświetlenie psuje wzrok,
  4. krzesło powinno być przystosowane do wzrostu dziecka; niewygodna pozycja przy pisaniu czy czytaniu może spowodować skrzywienie kręgosłupa, a ponadto wpływa to niekorzystnie na samopoczucie dziecka, które szybciej się męczy, jest znużone i zniecierpliwione,
  5. pomieszczenie powinno być często wietrzone,

2.  Zorganizowanie pracy:

a.        jeżeli jest kilkoro dzieci należy ustalić godziny pracy, kiedy wszystkie się uczą lub wyznaczyć każdemu osobne godziny nauki własnej, należy pamiętać, że mózg najwięcej informacji przyswaja między 8 a 11 oraz między 15 a 17,

b.        zapewnić dziecku ciszę podczas odrabiania lekcji (młodsze rodzeństwo zabrać, by nie przeszkadzało),

c.        wyłączyć telewizor, radio i komputer (dzięki temu dziecko skoncentruje się na nauce),

d.       na stole czy biurku należy zrobić porządek- im mniej rzeczy, tym większa koncentracja uwagi,

e.        należy nauczyć dziecko odrabiania prac domowych z przedmiotów, które miało danego dnia- wiedza jest „świeża” i traci się dużo mniej czasu na jej odrobienie,

f.         na początku codziennie kontrolować, czy dziecko odrobiło pisemną pracę domową- z czasem, gdy dziecko nauczy się obowiązkowości i odpowiedzialności kontrolę można przeprowadzać rzadziej,

g.        wyznaczyć dziecku czas na  ustne powtórzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji z przedmiotów na następny dzień i sprawdzić, czy się nauczyło, biorąc do ręki  zeszyt i zadając pytania do tematu (wcale nie musimy być specjalistami w tej dziedzinie wiedzy, ale jak dziecko zobaczy, że kontrolujemy jego wiadomości szybko wdroży się do tego rodzaju pracy umysłowej).

 

Należy jednak pamiętać, że aby dziecko chciało uczyć się w domu, musi mieć odpowiednią motywację. Niestety, nauczyciela w tym czasie nie ma, dlatego o odpowiednie zdopingowanie dziecka musi zadbać sam rodzic. Jak to zrobić?

          wytłumaczyć, jak ważne jest odrabianie prac domowych- pokazać dziecku, co to mu da, jak wiedza potrzebna jest w codziennym życiu,

          zainteresować się sprawami dziecka- dopingować go, gdy traci chęci z powodu trudności, cieszyć się nawet z drobnych sukcesów, rozmawiać z nim o sprawach szkolnych- uczeń wtedy zrozumie, że jest to ważne dla rodzica,

           za wysiłek i trud ( a nie za dobre stopnie!!!) stosować pochwały i drobne nagrody- nie należy doprowadzać do takiej sytuacji, w której rodzic płaci za dobrą ocenę,

          chwalić głośno dziecko przed innymi za jego sukcesy w szkole- to zmotywuje do intensywniejszej pracy.

 

Najczęstsze błędy rodziców:

          brak kontroli nauki ucznia w domu- dziecko lekceważy naukę(„rodzice się nie interesują-widocznie to nie jest ważne”),

          odrabianie zadań za uczniów, podawanie gotowych rozwiązań- dziecko jest niesamodzielne, rodzic będzie musiał pomagać do matury, a dziecko uczy się, jak osiągnąć coś najmniejszym wysiłkiem (niestety w dorosłym życiu cecha niemile widziana przez pracodawców)

          czytanie na głos lektur za dziecko- nie uczy się wtedy rozumienia tekstu i będzie miało problemy z odszukaniem odpowiedzi na jakiekolwiek pytanie, potrzebna będzie pomoc przy nauce z każdego przedmiotu,

          załatwianie korepetycji, kupowanie ściąg- streszczeń, załatwianie prac od kolegów itp.- dziecko traci wiarę we własne zdolności i ma niewłaściwy obraz siebie, uważa, że i tak samo sobie nie poradzi, więc wycofuje się z nauki.

Rodzicu!

Pamiętaj, że to Ty jesteś odpowiedzialny za wychowanie Twojego dziecka. To Ty dbasz teraz o to, żeby wchodząc w dorosłe życie miało jak najlepszy start! Dobre wykształcenie na pewno to ułatwia…

Bibliografia:

1. R. Raczyńska „Jak pomóc dziecku w odrabianiu pracy domowej?”, Dyrektor szkoły nr 7-8/97, s.55
2. B. Suchodolski „Pedagogika”, s.413