CO2 w świetlicy szkolnej

0
1234

Pani Helena Włodarska-Zabieglik przybliżyła uczniom klasy IVb i I SP właściwości chemiczne i fizyczne dwutlenku węgla (CO2). Dzieci pod czujnym okiem nauczyciela wykonały 2 proste , ale pełne emocji doświadczenia. W pierwszym doświadczeniu uczniowie wlali do plastikowej butelki wodę z octem. Następnie nałożyli na butelkę balon z sodą, którą wsypali później do środka. W wyniku reakcji sody z wodnym roztworem octu zaczął wytwarzać się dwutlenek węgla – złapany przez uczniów w balon. Żeby przekonać się, że to na pewno ten gaz a nie inny zapalili świeczkę, włożyli ją do szklanki a następnie wpuścili schwytany gaz – świeczka oczywiście zgasła, co potwierdziło, że powstały gaz to CO2. Drugie doświadczenie pod nazwą „Smok z popiołu” polegało na rozprowadzeniu popiołu na blaszce i usypaniu na nim stożka z cukru i sody. Kolejnym etapem było oblanie nasady stożka spirytusem i podpalenie jej. W wyniku rekcji spalania zaczęła wytwarzać się czarna , rosnąca substancja wypełniona CO2. Smok nie urósł jednak zbyt duży dlatego uczniowie już zapowiedzieli, że spróbują na kolejnych zajęciach stworzyć nowego, bardziej okazałego. Miłość do chemicznego poznawania świata została rozbudzona.