BADANIE PREFERENCJI CZYTELNICZYCH UCZNIÓW PUBLICZNEGO GIMNAZJUM IM. ADAMA MICKIEWICZA W ŁUPAWIE

0
1259

W I semestrze roku szkolnego 2016 /2017  przeprowadzono w klasach I –  III  Gimnazjum ankietę pt. ”Książka – mój przyjaciel czy wróg” badającą preferencje czytelnicze uczniów. Składała się ona z 5 pytań otwartych i 15 zamkniętych. Wzięło w niej udział 43 uczniów.

PROBLEM: Uczniowie klas gimnazjalnych nie czytają książek. Trudno zachęcić ich   do korzystania z księgozbiorów biblioteki szkolnej.

CEL: Poznanie przyczyn nie czytania książek (lektur) przez młodzież. Wskazanie ich czytelniczych zainteresowań. Znalezienie czynników, które zachęciłyby do korzystania             ze zbiorów biblioteki szkolnej.

PYTANIA BADAWCZE:

Co powoduje niechęć gimnazjalistów do czytania książek (lektur) ?

Jakie czynniki wpływają na poziom czytelnictwa?

W jaki sposób biblioteka może wspierać czytelnictwo młodzieży gimnazjalnej?

ANALIZA I WNIOSKI:

Dla przyjemności książki czyta niespełna 8 badanych uczniów, natomiast z obowiązku ponad połowa – 35 osób.

Najczęściej o wyborze książki decyduje  informacja od kolegów(14),  rzadziej reklama (11). Na  grubość pozycji zwraca uwagę 5 uczniów, a wybiera przypadkowo 3.

Na pytanie czy lektury są potrzebne 17 badanych nie potrafiło udzielić odpowiedzi    („nie mam zdania”),  7 uznało, że są zbędne, a tylko 16 ankietowanych uznało, że są potrzebne.

Wśród lektur, które najbardziej zainteresowały uczniów znalazły się:

  • Balladyna – 7,
  • Krzyżacy – 11,
  • Dziady – 9,
  • Zemsta – 8,
  • Antygona – 5,
  • Mały Książe -17,
  • Romeo i Julia- 14
  • Hobbit -4
  • Skąpiec -1

Z listy lektur powinny,  zdaniem uczniów,  zniknąć:

  • Krzyżacy- 15
  • Dziady – 8,
  • Antygona – 14,
  • Romeo i Julia-8,
  • Zemsta -3,
  • Mały Książe -8,
  • Balladyna -7

 

Uczniowie wzbogaciliby spis lektur o :

  • Harry Pottera  –seria  – 5
  • Pamiętnik narkomanki,  B. Rosiek  -5,
  • Hobbita,  R. Tolkiena – 4,
  • Robinsona Crusoe  -1,
  • Złodziejkę książek -2,
  • Wyścig szczurów -1,
  • Cierpienia młodego Wertera -2,
  • Kometa i ja. Jak przygarnięty pies uratował mi życie Steven D. Wolf – 2,
  • Wciąż ją kocham,  N. Sparks – 1
  • Ucieczka z wyścigu szczurów ,Robert Toru Kiyosaki- 1
  • Wiedźmin-seria- 1
  • Telemach w dżinsach,  A. Bahdaj – 1
  • Gwiazd naszych wina ,  John Green – 2

 

W czytanych lekturach ponad połowa uczniów (24) szuka mocnych wrażeń,

10 humoru i dowcipu,  6 ciekawych postaci,  a 3 opisów przyrody.

Książki, które najchętniej poleciliby do przeczytania koleżance lub koledze to:

  • Harry Potter- 3,
  • Hobbit, R. Tolkien – 2,
  • „Druga strona medalu” – O’Brian Patrick – 1
  • „Ja Ibra”- Zoltan Ibrahimowic – 1
  • Pamiętnik narkomanki –B. Rosiek -4,
  • „Wywiad ze śmiercią”-Michał Wancerz, -1
  • ”Assassins Creed” ,Oliwier Bowdwen -1
  • „Lost world” – powieśc młodz.
  • Igrzyska śmierci S. Collins  -1
  • Kometa i ja. Jak przygarnięty pies uratował mi życie -2
  • Wiedźmin-seria – 1
  • Saga o ludziach lodu – 1
  • Klątwa tygrysa , Colleen Houck – 1
  • Cristiano Ronaldo. Twardy zawodnik , Siguero Santiago – 1

 

Na pytanie czy w twojej rodzinie są kupowane książki aż 28 uczniów odpowiedziało – nie, zaś 14 –  tak, a ilość pozycji zakupionych w ciągu ostatniego roku waha się od 2-10 książek. Ze zbiorów biblioteki korzysta 27 uczniów kilka razy w roku, jednak 16 twierdzi, że nie korzysta wcale!

 

Na pytanie przez co  książka może być zastąpiona , 24 ankietowanych odpowiedziało,  że przez Internet , 8 że przez komputer, a 7-  przez telewizję. Tylko jeden uczeń uważa,  że książki nic nie może zastąpić.

Jeżeli chodzi o czytanie lektur szkolnych to 10 uczniów czyta w całości i 17  wyłącznie streszczenie, 7 – we fragmentach, 6 korzysta z audiobooków i e-booków , a 1- nie czyta wcale. Ponad połowa badanych w ciągu ostatniego roku nie otrzymała w prezencie książki, druga połowa badanych uczniów otrzymała taki prezent.

 

Ze zbiorów Biblioteki Gminnej w Łupawie korzysta 13  uczniów, a w Potęgowie – 2, 26 ankietowanych –  nie ma takiej potrzeby

 

Z ankiety wynika, że uczniowie nie traktują książki jak przyjaciela – jedynie 8 czyta  dla przyjemności, 5 – w celach informacyjnych ,4 – dla poszerzenia wiedzy, zaś ponad połowa -22- traktuje lektury jak zło konieczne i czyta z konieczności.

15 uczniów o książkach, które warto przeczytać dowiaduje się od koleżanek i kolegów,  z telewizji -10 osób , 11  korzysta z doradztwa nauczyciela-bibliotekarza.

Jeśli już uczniowie sięgają po lekturę – jest to literatura młodzieżowa, książki przygodowe i fantastyczne.

Najchętniej młodzież szuka pozycji podejmujących problemy współczesnych nastolatków, uzależnień, życia szkolnego . Niestety zainteresowanie książką jednak stopniowo maleje , ponieważ zastępowana ona jest przez media:  komputer, Internet, telefonię cyfrową, telewizję.

Uczniowie żyją w świecie medialnym, wolą korzystać z mediów, które nie wymagają   w odbiorze dużego wysiłku umysłowego, a tylko sprawnej obsługi technicznej (a z tym radzą sobie doskonale) . Lektury służą do szukania mocnych wrażeń, a później humoru i dowcipu.Z pewnością jest to związane z serwowaniem przez media przemocy i agresji.

 

Korzystanie z biblioteki ogranicza się głównie do wypożyczania lektur,  a informacje czerpane są przede wszystkim z  Internetu i telewizji.

Spośród propozycji imprez bibliotecznych wymienionych w ankiecie , uczniowie najchętniej uczestniczyliby w spotkaniach z autorem oraz wystawach.

Ankieta pozwoliła poznać preferencje czytelnicze uczniów,  co do tytułów lektur szkolnych,  pomogła zrozumieć zjawisko zmniejszającego się zainteresowania książką.

Dla nauczyciela – bibliotekarza może być wskazówką przy zakupie nowych tytułów książek oraz  organizacji i modyfikacji pracy biblioteki.

Książka nie jest  i nie będzie najważniejszym źródłem informacji. Powinna jednak na równych prawach współistnieć z mediami i uzupełniać informacje poszukiwane przez uczniów  w różnych źródłach.

KORZYŚCI Z REALIZACJI BADANIA:

  1. Należałoby konsultować z uczniami listę lektur dodatkowych, tak by były one zgodne z ich zainteresowaniami i oczekiwaniami.
  2. Biblioteka szkolna,  dokonując zakupów nowych pozycji, powinna  poznać preferencje czytelnicze uczniów.
  3. Warto byłoby organizować, w miarę możliwości finansowych szkoły, spotkania autorskie z pisarzami i innymi ciekawymi ludźmi.
  4. Z wynikami ankiet należałoby zapoznać rodziców podczas zebrań klasowych, gdyż        to właśnie rodzice  mają znaczący wpływ na dostęp dzieci do książek i wypracowanie kultury czytania.

Opracowały : Helena Włodarska – Zabieglik -wychowawca kl. III

Małgorzata Cheba -bibliotekarz szkolny

Kamila Rejtner- nauczyciel języka polskiego