W dniu 19 maja 2022 odbyły się w naszej szkole 3 spektakle Teatru „Kurtyna” z Krakowa:
– Spektakl „Cisza” skierowany do uczniów klas 7-8 SP
– Spektakl „Mapa skarbów” skierowany do dzieci z klas 1-3 SP
– Spektakl „Nowy trend” skierowany do uczniów klas 4-6 SP
Przedstawienia sfinansowane zostały przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Potęgowie.
Spektakl „Cisza” skierowany do uczniów klas 7-8 SP, przedstawia historię przeciętnego, niczym szczególnym nie wyróżniającego się chłopaka o imieniu Maciek. Wydawać by się mogło, że nasz bohater ma mnóstwo kolegów, jest bardzo lubiany i prowadzi szczęśliwe życie. Jednak nic bardziej mylnego, okazuje się bowiem, że to wszystko maska, którą chłopak zakłada wychodząc z domu. Tak naprawdę nie ma żadnych przyjaciół, a w szkole czuje się wykorzystywany przez swoich rówieśników. Najgorsza jest jednak jego relacja z z rozwiedzionymi rodzicami. Maciek mieszka z mamą nadużywającą alkoholu i jej konkubentem. Nie czuje się kochany, ani potrzebny a wręcz odnosi wrażenie przeszkadzającego. Z ojcem widuje się rzadko i nie ma od niego żadnego wsparcia. Pamiętając z dzieciństwa kłótnie rodziców nastolatek niesłusznie obwinia się o to, że był powodem rozwodu mamy i taty. Odczuwa również coraz większe wrażenie, że życie ludzi którzy go otaczają byłoby znacznie szczęśliwsze gdyby go nie było na świecie. W chwilowym zapomnieniu o problemach pomagają mu alkohol i środki psychoaktywne. Niestety samotność, nawarstwiające się negatywne emocje i brak odwagi by o nich rozmawiać wpędzają chłopaka w depresję i popychają do próby samobójczej. Czy potrafimy dostrzec problemy drugiego człowieka? Zauważyć nieme wołanie o pomoc? Jak sobie radzić w stanach depresyjnych i gdzie szukać pomocy?
Wartości wychowawczo-profilaktyczne: Edukacja zdrowotna- radzenie sobie ze stresem, zdrowie i życie jako najważniejsza wartość, pokonywanie słabości, zagrożenia związane z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków poszerzenie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych. Bezpieczeństwo, profilaktyka zachowań ryzykownych- samookaleczenia jako „lekarstwo” na narastające napięcie, depresja i wynikające z niej myśli samobójcze, wpływ grupy rówieśniczej, kłamstwo jako broń raniąca najbardziej, wsparcie rodziców oraz szkoły.
Spektakl „Mapa skarbów” to bajka profilaktyczna skierowany do dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej. Przedstawia historię małego i niesfornego chłopca o imieniu Oskar. Chłopak chciałby spędzać całe popołudnia i wieczory na robieniu psikusów rodzicom oraz na graniu w gry komputerowe. Jednak jego rodzice nie pozwalają mu na codzienne granie z uwagi na jego zdrowie a także z powodu powtarzającego się często złego zachowania chłopca. Aby odciągnąć go od komputera, poza aktywnością fizyczną, mama znalazła jeszcze jeden sposób na zagospodarowanie czasu nudzącego się synka. Oskar daje się przekonać do czytania książek. Jedna z nich o piratach uwalnia w chłopcu drzemiące pokłady wyobraźni. Dzięki magicznemu listowi znalezionemu w owej książce, Oskar oczami fantazji przenosi się do bajkowego świata piratów. Przemienia się w korsarza który odnajdując zaginioną mapę wyrusza w podróż żeby zdobyć ukryty skarb kapitana Cooka. Podróż ta jest pełna przygód, muzyki i tańca a w wypełnionej akcją historii pojawiają się różne postaci. Jedną z nich jest czarny charakter o sympatycznym imieniu Gucio, który rywalizując z Oskarem spróbuje za wszelką cenę zdobyć skarb dla siebie. Przed Oskarem bardzo trudne zadanie jakim jest pokonanie Gucia i przekonanie go, że takie cnoty jak dobro i chęć dzielenia się są lepsze od zła i chciwości.
Wartości wychowawczo-profilaktyczne: Profilaktyka zachowań ryzykownych – zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia, dobre i złe strony Internetu. Edukacja zdrowotna – kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, niebezpieczeństwo użycia łatwo dostępnych lekarstw i używek takich jak alkohol czy papierosy, uzależnienia behawioralne. Kształtowanie postaw społecznych – wytrwałość w działaniu i dążeniu do celu, umiejętność właściwego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, empatia i szacunek dla słabszych.
Spektakl „Nowy trend” skierowany do uczniów klas 4-6 SP to historia przebojowej uczennicy Weroniki i chłopaka o imieniu Kamil. Pewnego dnia dziewczyna zostaje wezwana przez wychowawcę klasy na krótką rozmowę. Obawiając się, że zrobiła coś złego szybko i na gorąco próbuje sobie przypomnieć wydarzenia z ostatnich dni. Jednak w trakcie rozmowy z nauczycielem okazuje się, że nie ma żadnego problemu. Wręcz przeciwnie, wychowawca informuje uczennicę, że ma dla niej i innych liderów klasowych specjalną wiadomość. Za kilka dni w klasie pojawi się nowy uczeń o imieniu Kamil i zadaniem Weroniki oraz całej społeczności klasowej będzie pomóc mu w aklimatyzacji. Nastolatka z chęcią podejmuje się powierzonego jej zadania i potajemnie planuje integracyjne spotkanie. Zaprasza Kamila na nieformalną imprezę klasową, tak zwany chrzest w celu sprawdzenia go w gronie przyjaciół. Na spotkaniu młodzież planuje pić alkohol a standardowym elementem zabawy będzie relacjonowanie wszystkiego na żywo w internecie. Następstwem tych wydarzeń jest seria filmów z uczniami, które pojawiają się w sieci a najbardziej skompromitowaną i upokorzoną osobą jest na nich Kamil. Społeczność szkolna jest oburzona zachowaniem Weroniki i reszty uczestników zabawy. Wybucha szkolny skandal, wzywani są rodzice a młodych ludzi czeka poważna rozmowa z wychowawcą i dyrektorem szkoły. Czy dziewczyna zrozumie swój błąd i czy zdoła go naprawić? Jakie konsekwencje poniosą uczniowie?
Wartości wychowawczo-profilaktyczne: Kształtowanie postaw społecznych – wpływ grupy rówieśniczej na zachowania innych osób, wrażliwość na krzywdę człowieka, radzenie sobie z negatywnymi emocjami oraz zachowaniami agresywnymi. Zdrowie, edukacja zdrowotna – postawy otwarte na poszukiwanie pomocy, kondycja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, zagrożenia dla życia związane z uzależnieniem od alkoholu, papierosów, uzależnienia behawioralne (od telefonów czy internetu) jako nowa jednostka chorobowa. Bezpieczeństwo, profilaktyka zachowań ryzykownych: troska o własne bezpieczeństwo w relacjach opartych o kontakty w Sieci, rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory, umiejętność przewidywania konsekwencji podejmowanych decyzji.