GRY I ZABAWY Z ELEMENTAMI TENISA STOŁOWEGO NA ZAJĘCIACH RUCHOWYCH KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ

0
1732

W zajęciach uczestniczy 15 uczniów z klas III Szkoły Podstawowej. Uczniowie kwalifikowani są do zajęć na podstawie udziału w testach sprawnościowych oraz konsultacji z wychowawcą. Poprzez gry i zabawy zdobywają podstawowe umiejętności i wiadomości związane z tenisem stołowym.

Program został opracowany z myślą o wykorzystaniu gier i zabaw zawierających elementy tenisa stołowego dla stymulacji harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dzieci ośmioletnich i dziewięcioletnich, a także większego zainteresowania dzieci i młodzieży tą dyscypliną sportu.

Celem kształcenia i wychowania w zakresie edukacji ruchowej w klasach I – III, zgodnie z podstawą programową, jest wszechstronny rozwój psychofizyczny wychowanka, stosownie do jego poziomu. Treść programowa w postaci ćwiczeń ruchowych zawarta w poszczególnych grupach ćwiczeń i działach, ma służyć rozwojowi cech somatycznych, motorycznych, psychomotorycznych, a także kształtowaniu pożądanych cech osobowości. Ponad to program przewiduje zdobycie przez uczniów pewnych umiejętności ruchowych dla osobistych potrzeb rekreacyjnych, sportowych i zdrowotnych oraz zakłada wyposażenie ich w niezbędny zasób wiedzy o kulturze fizycznej.

 

Zabawy i gry ruchowe stanowią jedną z najbardziej interesujących form zabawowych dzieci. Z punktu widzenia ogólnowychowawczego zabawy i gry ruchowe pełnią przede wszystkim rolę bodźca fizycznego, oddziałującego na fizyczną stronę osobowości człowieka, co powoduje, iż są jednym z najbardziej uniwersalnych środków wychowania fizycznego. Równocześnie dają możliwość oddziaływania na psychiczną i umysłową stronę osobowości bawiącego się, i sprzyjają odprężeniu i czynnemu wypoczynkowi.

Zabawy i gry ruchowe, dzięki wielkiemu bogactwu ruchowemu, są podstawowym środkiem wychowania fizycznego. Wszechstronnie oddziałują na ustrój przyczyniając się do podnoszenia jego wydolności oraz wszechstronnej sprawności fizycznej. W toku zabaw i gier ruchowych podnosi się wydolność wielu układów i narządów. Opierając się o tak utylitarne formy ruchu jak: chód, bieg, rzut, skok – umożliwiają nie tylko doskonalenie tych form, lecz na tej drodze również podnoszenie funkcji adaptacyjnej ustroju oraz zwiększanie jego przydatności życiowej.

Zabawom i grom ruchowym towarzyszy duże zaangażowanie uczuciowe i przeżywanie dużych emocji, co zbliża je do sportu. Są one zabarwione uczuciem radości i zadowolenia, co sprzyja ogólnemu relaksowi, a zarazem skupieniu uwagi i zainteresowania.

Zabawy ruchowe rozwijają także pamięć i twórczą wyobraźnię dzieci, doskonalą i podnoszą ich znaczenie, wszechstronnie wpływają na rozwój ich woli, ponieważ są związane czynnymi przejawami osobowości dziecka. Zabawy te wywierają pozytywny wpływ na rozwój charakteru dzieci i takie jego cechy jak: samodzielność, śmiałość, pomysłowość, panowanie nad sobą, dokładność, zdyscyplinowanie i inne.

Tenis stołowy to dyscyplina, która jest środkiem na utrzymanie dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Przykładem potwierdzającym wyjątkowe korzyści płynące z uprawiania tej dyscypliny może być umiejętność koncentracji, jaką z czasem nabywają zawodnicy.

Cecha ta odgrywa ważną rolę nie tylko w czasie gry, ale i w życiu codziennym. W przypadku ucznia będzie to koncentracja uwagi na lekcjach. Szybkość reakcji to następna zaleta, jaką niesie ten sport. Inna to prawidłowa ocena stale zmieniających się sytuacji w grze, umiejętność wybrania spośród wielu możliwości najlepszego wariantu, który w efekcie powinien przynieść sukces zarówno w sporcie, jak i w życiu.

Tenis stołowy nie tylko kształtuje sylwetkę, lecz także osobowość. Ta dyscyplina sportu rodzi indywidualistów, ludzi przebojowych, odpornych psychicznie, potrafiących radzić sobie w trudnych sytuacjach. Stół pingpongowy i mała celuloidowa piłeczka mogą stać się początkiem wielkiej przygody z tenisem stołowym. Zacznijmy, więc tę zabawę od klasy trzeciej.