Zajęcia świetlicowe stanowią ważne ogniwo współczesnego wychowania. Świetlica szkolna uzupełnia pracę wychowawczą szkoły, sprzyja racjonalnemu wypoczynkowi, przyczynia się do rozwoju indywidualnych zainteresowań. W świetlicy szkolnej dzieci spędzają wiele godzin dziennie. Poprzez uczestnictwo w różnorodnych formach zajęć realizują potrzeby, które wynikają z poczucia bezpieczeństwa i samorealizacji.
Rodzaje zajęć prowadzonych w świetlicy szkolnej:
– zajęcia dydaktyczne: rozmowa, pogadanki , swobodne wypowiedzi, czytanie i słuchanie, oglądanie ilustracji, konkursy, oglądanie albumów
– zajęcia manualne: malowanie, rysowanie, prace techniczne, prace gospodarczo – porządkowe (naprawa i przegląd gier)
– zajęcia ruchowe: (gry i zabawy świetlicowe) boisko sportowe, plac zabaw, spacer po okolicy, zabawy sportowe w sali , gry zespołowe, sala świetlicowa – budowle z klocków, zabawy towarzyskie w kole, układanie puzzli.
Nasze dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach plastyczno- technicznych wykazując się niezwykłą pomysłowością i inwencją twórczą. Dzięki takim zabawom kształtują nie tylko umiejętności społeczne, ale także rozwijają wyobraźnię, kreatywność.
Ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu na świetlicy są gry i zabawy na świeżym powietrzu. Jeśli tylko pogoda na to pozwala spędzamy czas na dworze. Zajęcia ruchowe prowadzimy także na sali gimnastycznej. Stanowią one jedną z najbardziej interesujących form zabawowych, oddziałujących wszechstronnie na organizm dziecka i wyzwalających jego aktywność. Przyczyniają się do podnoszenia ogólnej sprawności fizycznej, współdziałają z rozwojem wrażeń, uczą spostrzegać otaczające przedmioty i zjawiska. Jeśli na świetlicy są odpowiednie warunki, nauczyciele pomagają dzieciom w odrobieniu prac domowych. Dzieci mają także czas na rozwijanie własnych potrzeb i zainteresowań. Myślę, że różnorodność zajęć jakie proponuje nasza świetlica pozwala miło spędzić czas dzieciom. Ewa Pietrykowska, Małgorzata Cheba