Uczniowie z Łupawy w Toruniu

769

10 grudnia 2021 r., w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. Poznaj Polskę, uczestniczyliśmy w wycieczce do Torunia. Nasza podróż rozpoczęła się bardzo wcześnie. Wyruszyliśmy z zaśnieżonej  Łupawy o godzinie 4 rano.

Nasze tourne rozpoczęliśmy od  Warsztatów Piernika, gdzie uczniowie własnoręcznie wykonali pamiątkowe pierniki i poznali historię toruńskich pierników, obejrzeli narzędzia potrzebne do ich produkcji.

Kolejnym punktem wycieczki był seans w Planetarium pt. „Cudowna podróż”. W przystępny sposób dzieci poznały podstawowe gwiazdozbiory na niebie. Pod opieką astronoma wyruszyły w podróż na Księżyc, a dalej wylądowali na Marsie, przelecieli  przez pierścienie Saturna i poszukiwały odpowiedzi na wiele pytań dotyczących naszego Układu Słonecznego. Seans był bardzo realistyczny i zrobił na nas ogromne wrażenie. Wizyta w Planetarium poszerzyła   wiedzę uczniów na temat Kosmosu.

Po kosmicznej podróży wyruszyliśmy  w podróż po Starym Mieście. Pani Kasia przewodnik  przypomniała dzieciom  toruńskie czasy panowania Krzyżaków. Przemaszerowaliśmy wokół ratusza oraz sprawdziliśmy bezpieczeństwo miasta u bram. Odwiedziliśmy Krzywą Wieżę, Dom Mikołaja Kopernika, pomnik Kopernika i Flisaka oraz toruński pręgierz. Tu przenieśliśmy się w świat magicznych opowieści o Toruniu i jego historii. Przewodniczka snuła opowieść o wylaniu nieczystości na głowę króla Jagiełły, przybliżyła historię flisaka, który uratował Toruń przed plagą żab oraz podał powody pochylenia się Krzywej Wieży.

Pełni wrażeń, ze spaceru udaliśmy się do Małgośki, by „coś dla ducha” uzupełnić  „czymś dla ciała”. Następnie uczniowie mieli  możliwość zakupienia toruńskich pierników i pamiątek.

Po smakowitym obiadku i zakupach udaliśmy się do Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, które zaprosiło nas do zwiedzania interaktywnych wystaw rozmieszczonych aż na sześciu piętrach budynku. Na wejściu przywitało nas Wahadło Foucaulta demonstrujące doświadczenia potwierdzające ruch Ziemi wokół własnej osi. Dowiedzieliśmy się, że toruńskie Wahadło ma 33 m długości, jego serce waży 35 kg, a pełen obrót płaszczyzny jego drgań następuje po około trzydziestu godzinach. Następnie świetnie bawiliśmy się na wystawie Rzeka, gdzie przy modelu koryta Wisły mogliśmy zwilżyć nieco nasze ubranka. Zmęczeni kąpielą przy stanowiskach umieszczonych wzdłuż jej biegu, odpoczywaliśmy wśród wielu mobilnych eksponatów obrazujących bogactwo fauny Polski. Niebywałą atrakcją był pobyt na statku, wraz z piratami grasującymi dawniej na Wiśle, a domku na drzewie, bawiliśmy się w odkrywców. W sali przeBUDOWA, czuliśmy się jak na własnym placu zabaw, gdzie przy użyciu niebieskich klocków, wznosiliśmy przeróżne okazałe konstrukcje. Wystawa …to takie proste! przypomniała nam wielką układankę Tetris, składającą się z czerech części: „Główka pracuje”, „Mechaniczny plac zabaw”, „Pomyśl, zrozum, zrób” i „Techno świat”. Tutaj byliśmy krótko, wszak nie pojechaliśmy na wycieczkę po to, by pracować i wykonywać jakieś trudne zadania, prawda? Nieco dłużej zatrzymaliśmy się na Ścieżkach dorastania – jedynej w Polsce wystawie poświęconej procesowi dojrzewania człowieka.

Pełni wrażeń, z Młyna Wiedzy z trudem powróciliśmy do rzeczywistości, udając się do autokaru w drogę powrotną.

Czas spędzony w grodzie Kopernika dostarczył nam mnóstwo pozytywnych przeżyć, radości i zabawy. Wiadomości zdobyte w tak atrakcyjny sposób jakim są niewątpliwie wycieczki, pozostają dłużej w pamięci…

W imieniu dzieci i nauczycieli dziękuję firmie Przygoda ze Słupska i ich pracownikom za bezpieczny przewóz dzieci na trasie. Dziękujemy naszym dzieciom za dyscyplinę podczas pobytu w Toruniu i Rodzicom za zaufanie i pomoc w realizacji tego wyjazdu.

Opiekunowie wycieczki: Irena Damaszke, Ewa Pietrykowska, Aleksandra Orzechowska, Aleksandra Nowak.

Koordynator projektu: Irena Damaszke.