Za nami ważna inicjatywa, której celem było uświadamianie, jak krzywdzące mogą być wyśmiewanie, wykluczanie czy hejt w Internecie oraz jak istotne jest wspólne budowanie atmosfery szacunku i bezpieczeństwa. W dniach 29 września- 3 października 2025 r nasza szkoła brała udział w ogólnopolskiej inicjatywie Ministerstwa Edukacji Narodowej – Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. W liście do uczniów Minister Edukacji podkreśliła, że każdy ma prawo czuć się bezpiecznie i nie wolno pozostawać obojętnym wobec krzywdy innych.
W ramach działań w klasach 1 – 3 zostały przeprowadzone zajęcia – warsztaty, podczas których uczniowie rozwijali umiejętność empatycznej komunikacji oraz uświadamiali sobie znaczenie słów w relacjach w grupie rówieśniczej. Zajęcia wspierały rozwój kompetencji społecznych takich jak empatia i wrażliwość. Wykorzystano scenariusz „Opowieść o Tymku”. Podczas pogadanek na temat wysłuchanego tekstu i własnych doświadczeń uczniowie analizowali różne sposoby komunikowania się przyglądając się temu, jakimi modelami komunikacji posługują się w relacjach rówieśniczych. Podczas prac w grupach uczniowie stworzyli plakaty na temat: „Jak zachować się wobec osoby, która potrzebuje pomocy” „Sposoby pomocy osobie, która jej potrzebuje”, ,,Jak poznać, że ktoś potrzebuje pomocy”, ,, Jak chcemy się traktować”. Podczas pracy indywidualnej uczyli się zamieniać myśli nieprzyjemne na pozytywne. Przeprowadzono gry i zabawy integrujące zespoły klasowe, zaznaczano na barometrze uczuć swoje samopoczucie w szkole. W trakcie zebrań z rodzicami przeprowadzono rozmowy na temat budowania relacji rodziców z dziećmi oraz przedstawiono ścieżki działania, kiedy ich dziecko doświadcza przemocy rówieśniczej.
Uczniowie klas IV- VIII w tych dniach uczestniczyli w zajęciach warsztatowych, które miały na celu wzmocnienie relacji w społeczności szkolnej, promowanie empatii, wzajemnego szacunku. Zajęcia te miały charakter integracji zespołów klasowych, zachęty do wspólnego spędzania czasu wolnego, otwartości na drugiego człowieka, budowania trwałych więzi, które w efekcie są podstawą dobrego samopoczucia i efektywnej nauki.
Wklasie V podczas lekcji uczniowie rozmawiali nt. Czym jest zdrowie psychiczne? Poznali i zrozumieli kluczowe kwestie związane ze zdrowiem psychicznym, nabyli umiejętności definiowania stygmatyzacji oraz wypracowywali postawę akceptacji i zrozumienia dla osób z chorobami psychicznymi.
Uczniowie klasy VII B opracowali klasowe drzewo życzliwości, gdzie na liściach wypisywali dobre przykłady zachowań, które wzmacniają klasę, zaś na kamieniach- to, co osłabia przyjaźń. Co wzmacnia klasę?- pomagam, uśmiecham się, mówię zwroty grzecznościowe, chwalę za wysiłek, pocieszam, proszę o pomoc. Co osłabia klasę?- obrażane innych, wyśmiewanie błędów, popychanie i bicie, zabieranie cudzych rzeczy, ignorowanie innych, kłótnie, krzyki, wulgaryzmy. Wszyscy uczniowie aktywnie uczestniczyli w realizacji zadania.
Klasa VIII A omówiła dwa zagadnienia profilaktyczne, wykonując do tego odpowiednie plakaty. Pierwsze zagadnienie dotyczyło „Sztuki komunikacji” – omówiono jak uważnie się komunikować, przedstawiono techniki komunikacyjne oraz ważność komunikatu Ty – Ja.
Drugie dotyczyło zagadnień związanych ze stresem – omówiono czym jest stres, jak sobie z nim radzić, jak go rozładować (uczniowie obejrzeli film mówiący o rozładowaniu stresu poprzez ćwiczenia fizyczne, relaksację, kontakty społeczne).
Klasa VIII B postanowiła zapoznać się z technikami radzenia sobie w trudnych emocjach. Uczniowie bliżej przyjrzeli się technice zatrzymania impulsu – STOP, dzięki czemu wiedzą już jak zachować się w stanie silnego wzburzenia i uniknąć zbyt silnej reakcji emocjonalnej. Ponadto, uczniowie na własnej skórze przetestowali techniki TIP, skutecznie obniżające intensywne emocje. Dzieci przyznały, że sposoby te w szybki i skuteczny sposób regulowały ich emocje. Co więcej, uczniowie przypomnieli sobie, że sami mogą wielozmysłowo obniżać napięcie i koić swój układ nerwowy poprzez słuchanie relaksującej muzyki, aromaterapię, delektowanie się ulubionymi smakami czy masaże.
Podsumowując, wszystkie emocje są potrzebne, ale niektóre z nich musimy nauczyć się w naturalny sposób wygaszać – by pomóc samym sobie – NIE KRZYWDZĘ SIEBIE, BO TO JA JESTEM NAJWAŻNIEJSZĄ OSOBĄ W MOIM ŻYCIU!













